- CEO Tim Cook van Apple onthulde vorige week dat zijn grootste conflict met wijlen Steve Jobs over de verkoopstrategie van de iPhone ging.
- Jarenlang bakkeleide het tweetal over het verdienmodel.
- Uiteindelijk kreeg Cook zijn zin en daarmee werd de iPhone een nog groter succes.
- Lees ook: Apple stopt gelijk met de verkoop van de iPhone 13 Pro en iPhone 11, na de introductie van de iPhone 14
CEO Tim Cook van Apple onthulde vorige week tijdens de jaarlijkse Code Conference wat het grootste twistpunt was met zijn voorganger Steve Jobs, die in 2010 overleed: de manier waarop iPhones worden verkocht.
Cook verscheen samen met designer Jony Ive en Laurene Powell Jobs, de weduwe van Steve, op het podium om te praten over de legendarische mede-oprichter van Apple. Hier onthulde Cook dat de grootste onenigheid die hij had met Steve Jobs ging over de verkoopstrategie bij de lancering van de eerste iPhone in 2007.
Verdienmodel van de iPhone
Cook wilde graag dat telecombedrijven bij abonnementen een deel van de prijs van de iPhone meteen aan Apple zouden betalen, om de kosten vervolgens terug te verdienen via de abonnementen die ze aanboden. Jobs daarentegen wilde dat Apple een percentage van de maandelijkse abonnementsinkomsten van telecombedrijven kreeg. Iets wat toen nog niet een geaccepteerd verdienmodel was voor smartphonefabrikanten en belbedrijven.
“Zijn idee was creatiever en anders”, vertelde Cook op de conferentie. “Met mijn aanpak zouden we onze inkomsten veel sneller kunnen opschalen, althans dat dacht ik destijds. Dus daar discussieerden wij een tijd over.” De discussie sleepte zelfs enkele jaren voort.
De iPhone transformeerde Apple de grote 'disruptor' van de telefoniemarkt. De revolutionaire smartphone werd de basis van een ongekende stijging van de winstgevendheid van het techbedrijf.
Hoewel Apple in eerste instantie voor het verdienmodel van Jobs koos, verschoof dat volgens de site Axios na enkele jaren naar dat van Cook. En dat zorgde ervoor dat de iPhone nog veel lucratiever werd voor Apple.